fredag 10 januari 2014




SOMMARMINNEN

Jag har plockat sippor och vintergäck
jag har lyssnat tillvårens porlande bäck
sen tog jag ett fång utav doftande klöver
och jag la några blåklint och prästkragar över
så fångade jag en sommarvind
som smekte så milt mot min solvarna kind
ett vågskvalp, en jublande fågelsång
och av smörblomma och hundloka tog jag två stora fång
Ett svalkande bad i min sommarsjö
den härliga doften av nyslaget hö
En kväll med kanot på en slingrande å
en skål full med hallon och smultron på strå
Och allt det jag samlat det ger jag nu dig
Du får alla sommarens minnen av mig
När vinterdagen är isig och grå
Då plockar du fram en himmel så blå
en blommande äng och en fågelsång
och så minns du den sommar som var en gång

***

 Britt Rudebert





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar